-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16916 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

سود قرباني روز عيد قربان در سرزمين مني چيست با اين كه بسياري از قربانيها ژبه مصرف نمي رسد و در دل خاك مدفون مي گردد؟
يكي از اعمال حج، براي حاجيان در روز دهم ذي حجه الحرام اين است كه حيواني را در مني قرباني كنند و اين فريضه اي مهم و دستوري صريح است و يكي از اسرار آن، يادآوري خاطره فداكاري بزرگ قهرمان توحيد، حضرت ابراهيم خليل((عليه السلام))است.
ماجراي فداكاري حضرت ابراهيم خليل((عليه السلام)) چنين است كه خداوند براي آزمودن او و رسانيدنش به بالاترين مراتب كمال دستور داد كه فرزند بسيار عزيزش را در سرزمين مني قرباني كند. البته، اين فرمان، گونه اي آزمون و براي اثبات شايستگي آن مرد الهي بود و از اين رو، هنگامي كه حضرت ابراهيم((عليه السلام)) آماده شد تا دستور خداوند را به انجام رساند، فرمان رسيد كه به جاي فرزند خويش گوسفندي را ذبح كند. آمادگي وي براي فرمانبرداري، ثابت كرد كه مي تواند در پرتو ايمان بر هر چيز حتي بر عواطف و احساسات ريشه دار پدرانه پيروز آيد و براي هدفي والا و معنوي از فرزند خويش بگذرد.


ـ37ـ
زئران خانه خدا با كشتن حيواني در سرزمين مني، خاطره اخلاص و استواري ايمان و فداكاري حضرت ابراهيم((عليه السلام)) را در دلها زنده مي سازند و از اين رهگذر به يكديگر درس فداكاري و جانبازي مي دهند و گويا چنين مي گويند كه مرد خدا كسي است كه در راه او از همه چيز بگذرد; چنان كه آن مرد بزرگ درگذشت. اين گوشه اي از اسرار قرباني روز مني است.
اكنون بايد ديد نظر اسلام درباره چگونگي مصرف گوشتهاي قرباني چيست و آيا مسلمانان در اين باره وظيفه اي دارند. براي پاسخ به اين پرسش شايسته است به كتاب آسماني قرآن مجيد بنگريم. كه خداوند در سوره حج به كساني كه روز عيد قربان در مني قرباني مي كنند چنين دستور مي دهد«واطعموا البائس الفقير; از گوشت قرباني درماندگان را اطعام كنيد».
در رساله مناسك حج فقيهان نيز آمده است كه زائران خانه خدا گوشت قرباني را سه بخش كنند بخشي از آن را خود بخورند و بخشي را به مؤمنان و بخشي ديگر را به
ـــــــــــــــــــــ
(1)1 -سوره حج، آيه 28،

ـ38ـ
نيازمندان دهند. اين دستورها، حاكي از اين است كه قرباني، افزون بر سودهاي معنوي، داراي سود مادّي نيز هست.
اكنون وظيفه حجّاج مسلمان و دولتهاي اسلامي است كه از اين قربانيها به گونه درست بهره برداري كنند و وظيفه اسلامي آنهاست كه مثلا به وسيله سردخانه نگذارند كه گوشتها در دل خاك دفن شوند. در زمانهاي گذشته كه شمار حجاج چنين بسيار نبود از گوشت قرباني در همان روز به گونه درتس بهره مي بردند، ولي امروز حجاج فزوني يافته است. پس اگر در اين جا كاستي و اشكالي هست، از آن مسلمانان و دولت حاكم بر عربستان است، نه فريضه انسان ساز و ارزشمند حج.

(بخش پاسخ به سؤالات )


ـ39ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.